3نوامبر 2023- پیشرفت در تصویربرداری غیرتهاجمی به پزشکان اجازه داده است که ساختار و عملکرد عروق کرونر را ارزیابی کنند. محققان اخیراً با استفاده از توموگرافی انتشار پوزیترون و تصویربرداری توموگرافی کامپیوتری، دریافتند که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بدون هیچ گونه علائم بیماری قلبی عروقی، افزایش آلبومین در ادرار ممکن است با آسیب شناسی تحت بالینی عروق کرونر، از جمله میکروکلسیفیکاسیون عروق کرونر، مرتبط باشد.

این تحقیق درنشست هفته ی کلیه 2023 انجمن نفرولوژی آمریکا از 1 تا 5 نوامبر ارائه خواهد شد.

در بین 30 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و سطح آلبومین ادراری نرمال و 60 نفر با سطوح بالا (شرایطی به نام آلبومینوری که نشان دهنده آسیب کلیه است)، شرکت کنندگان مبتلا به آلبومینوری، میکروکلسیفیکاسیون عروق کرونر بالاتری داشتند، اما نه پس از تنظیم عوامل خطر بالینی بیماری قلبی عروقی. فعالیت میکروکلسیفیکاسیون به طور مثبت با میزان آلبومینوری مرتبط بود و این ارتباط پس از تنظیم عوامل خطر بالینی بیماری قلبی عروقی وجود داشت.

میانگین ذخیره جریان میوکارد (توانایی افزایش جریان خون در قلب در حین کار) در شرکت‌کنندگان مبتلا به آلبومینوری کمتر بود، اما نه پس از تنظیم عوامل خطر بالینی بیماری قلبی عروقی. فعالیت التهاب کرونر و نمره کلسیم شریان کرونر بین گروه ها مشابه بود.

پرفسور Tine Hansen، نویسنده مسئول این مقاله از مرکز دیابت Steno کپنهاگ، در دانمارک، گفت: افزایش درک آسیب شناسی قلبی عروقی ممکن است در آینده به پزشکان کمک کند تا زیرجمعیت های بیماران در معرض خطر را شناسایی کنند و روش های پیشگیرانه ی فردی برای جلوگیری از عوارض قلبی عروقی ارائه دهند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-high-urinary-albumin-linked-sub-clinical.html